Na výkon

Buďte aktívni a vyhnite sa praskaniu a zraneniu kĺbov

Kĺby
Životný štýl
Každý vie, aké je cvičenie dôležité pri chudnutí a udržovaní zdravej telesnej hmotnosti. Neseďte celé dni len tak. Čím viac času trávite na gauči, tým vyššie je riziko vzniku problémov s kĺbmi. A čím menej cvičíte, tým sú vaše kĺby tuhšie.

Ak nemáte príležitosť si zacvičiť, zmeňte častejšie vašu polohu pri sedení. Počas práce si urobte niekoľko krátkych prestávok a choďte na krátku prechádzku, zájdite si po vodu do kuchynky alebo sa pretiahnite. Pokiaľ nemôžete opustiť svoju kanceláriu, aspoň pri telefonovaní sa postavte.
Keď vám však vo vašich kolenách, bedrách alebo ramenách začne praskať alebo už dokonca cítite bolesť, venujte sa aktivitám, ktoré nepreťažujú vaše kĺby, ako sú plávanie alebo jazda na bicykli.

 

Skúste dodržovať niekoľko rád:

Chráňte svoje kĺby správnou telesnou hmotnosťou

Najlepším liekom na kĺbové problémy je zbaviť sa prebytočných kíl. Úbytok hmotnosti výrazne znižuje záťaž na vaše bedrá, kolená a chrbát. Zaťaženie spôsobené zvýšenou telesnou hmotnosťou sa v kĺboch násobí a urýchľuje eróziu chrupky. Aj minimálne zníženie hmotnosti je dôležité, pretože každý stratený kilogram znižuje zaťaženie kĺbov o štyri kilogramy.

Preťahovanie je dôležité nielen pred cvičením

Ortopédi tvrdia, že preťahovanie má dôležitú úlohu pri ochrane kĺbov. Skúste sa preťahovať každý deň alebo minimálne trikrát v týždni. Dôležité je však aj to, aby ste nenapínali stuhnuté svaly. Pohybujte svojimi svalmi najprv tak, aby ste uvoľnili svoje kĺby a šľachy.
 
Necvičte príliš tvrdo

Čo je naozaj dobré cvičenie? Pokiaľ sa snažíte chrániť svoje kolená a bedrá, vyberte si ľahšie aktivity, ako sú chôdza, plávanie alebo jazda na bicykli. Ťažšie formy cvičenia, ktoré viac zaťažujú svaly, predstavujú vyššie riziko poranenia kĺbu alebo poškodenia chrupkových tkanív. Avšak mierne cvičenie so záťažou sa naopak odporúča.
 
Posilnite svaly okolo kĺbov

Väčšia  svalová hmota okolo kĺbov znižuje záťaž vyvíjanú na kĺby. Existuje vedecký dôkaz, ktorý ukazuje koreláciu medzi slabými stehennými svalmi a poškodením chrupky v kolene. Aj mierne posilnenie svalov môže znížiť riziko kĺbových ochorení. Pokúste sa vyhnúť opakovaným pohybom, ktoré vyvolávajú bolesti kĺbov. Napríklad znížte čas strávený na stepperi. Dobrý fyzioterapeut vám pomôže nájsť optimálnu zostavu cvikov.
 
Posilnite stred tela

Silné hlboké brušné a chrbtové svaly zlepšujú rovnováhu tela, čo opäť prospieva aj kĺbom. Čím máte lepšiu rovnováhu, tým je menej pravdepodobné, že svoje kĺby zraníte neočakávanými pohybmi alebo pádmi. Preto sa odporúča posilňovať brušné a bedrové svaly.
 
Poznajte svoje limity

Buďte opatrní, niektoré cvičenia alebo typy cvikov môžu nadmerne zaťažovať kĺby. Nerobte cvičenia, ktoré vám spôsobujú prílišnú bolesť. Opýtajte sa svojho lekára alebo fyzioterapeuta na problematické cviky. Vaše svaly môžu byť po niekoľkodňovom tréningu pravdepodobne napnuté, ale pokiaľ bolesť  neustúpi, obráťte sa na lekára.

Možno vás bude zaujímať

15 tipov na zdravé kĺby
15 tipov na zdravé kĺby
Dodržiavanie týchto odporúčaní od raného veku môže výrazne predĺžiť zdravie vašich kĺbov.
 
Čítať viac
Cvičenie na posilnenie svalov
Cvičenie na posilnenie svalov
Posilnenie svalov je prospešné nielen pre vaše celkové zdravie, ale môže vám aj  pomôcť  zbaviť sa záťaže kĺbov. Čím väčšie a pevnejšie sú svaly okolo kĺbov, tým menšie je zaťaženie, ktoré musia kĺby prenášať.
Čítať viac
Poznáte tejpovacie pásky?
Poznáte tejpovacie pásky?
Na prestížnych športových akciách vidíme stále viac atlétov, ktorí nosia farebné pásky, ale mnoho ľudí stále ešte nevie, na čo vlastne slúžia. Tieto tejpovacie pásky používané lekármi fyzioterapeutmi zefektívňujú liečbu porúch pohybového aparátu, pokiaľ ich aplikuje skúsený odborník pomocou správnych techník.
Čítať viac
Poznáte cvičenie s uterákom?
Poznáte cvičenie s uterákom?
Všetko, čo potrebujete vedieť o cvičení s uterákom - časť prvá
Čítať viac
V čom je tajomstvo úspešného chudnutia?
V čom je tajomstvo úspešného chudnutia?
V dnešnej rušnej dobe ľudia hľadajú rýchle, lacné a efektné spôsoby chudnutia, ktoré im pomôžu dosiahnuť ideálne tvary. Ignorovať sa však nedajú ani fyziologické procesy, ktoré v tele prebiehajú, ani základné fakty o chudnutí.
Čítať viac
Jar je tu, čas vyjsť do záhradky!
Jar je tu, čas vyjsť do záhradky!
Či už je záhradkárstvo pre vás prácou alebo koníčkom, polovica obyvateľstva medzi 35 a 50 rokmi života zažíva pri aktivitách spojených so záhradkárstvom bolesť krížov, kolien alebo ramien. Najčastejšou príčinou takýchto bolestí je nadmerné zaťaženie kĺbov a chrbtice, ktoré sa týkajú viac ako jednej štvrtiny ľudí v tejto vekovej skupine.
Čítať viac
Aké športy sú pre vás vhodné, ak vás bolia kĺby?
Aké športy sú pre vás vhodné, ak vás bolia kĺby?
Mnoho ľudí dnes nanešťastie nedbá na dostatočnú ochranu svojich kĺbov pri športových aktivitách, čo často vedie k bolestiam kĺbov už v mladom veku.
Čítať viac
Pre mamičky s bolesťou krížov
Pre mamičky s bolesťou krížov
Pri tehotenstve sa neustále mení vaše držanie tela. Rozťahovanie lona vytvára tlak na panvové žily a svaly a hormóny uvoľňujú väzivá.
Čítať viac
Aktivity odporúčané pre ľudí s bolesťami kolien
Aktivity odporúčané pre ľudí s bolesťami kolien
Ktoré aktivity sú pre vás tými pravými, ak chcete športovať, ale bolia vás kolená?
Čítať viac
Jar je tu, čas vyjsť do záhradky!
Jar je tu, čas vyjsť do záhradky!
Či už je záhradkárstvo pre vás prácou alebo koníčkom, polovica obyvateľstva medzi 35 a 50 rokmi života zažíva pri aktivitách spojených so záhradkárstvom bolesť krížov, kolien alebo ramien. Najčastejšou príčinou takýchto bolestí je nadmerné zaťaženie kĺbov a chrbtice, ktoré sa týkajú viac ako jednej štvrtiny ľudí v tejto vekovej skupine.
Čítať viac
Klimatizácia a bolesť kĺbov
Klimatizácia a bolesť kĺbov
Leto a prívaly tepla sú už skoro tu. Vysoké teploty prinášajú množstvo nepohodlných situácií: necítite sa dobre, nemôžete sa sústrediť na prácu, nedokážete rozmýšľať.
Čítať viac