Na úľavu

Aktivity odporúčané pre ľudí s bolesťami kolien

Kĺby
Cvičenie

Ktoré aktivity sú pre vás tými pravými, ak chcete športovať, ale bolia vás kolená? Ak ste si už v minulosti museli urobiť prestávku kvôli bolesti kolien, určite viete, že po obdobiach relaxu bez aktivity vám začne pohybové zaťažovanie vašich končatín chýbať. Pohyb robí kĺby ohybnejšími, posilňuje svaly a pomáha udržiavať zdravú telesnú hmotnosť.

Akýkoľvek šport robíte, vždy sa pred ním rozcvičte a nadmerne sa nenamáhajte. 

  • Chôdza: dynamické chodenie stimuluje cirkuláciu a posilňuje svaly v okolí kolien, snažte sa ale nadmerne nezaťažovať vaše kĺby. Pokúšajte sa vyhýbať tvrdým povrchom a skákaniu. Tiež môžete skúsiť chôdzu vo vode, ktorá poskytne vašim kĺbom úľavu od väčšiny záťaže, ktorú za bežných okolností zažívajú. 

  • Bicyklovanie: pomáha zvýšiť váš pulz a udrží vás vo forme. Pedálovanie je pre vaše kolená prirodzeným pohybom a nadmerne ich nezaťažuje. 

  • Joga: joga zlepšuje vašu výdrž a je výborným strečingom pre vaše svaly, pričom posilňuje a naťahuje celé telo a pôsobí všeobecne prospešne. Vždy však pred jej cvičením priebeh konzultujte s inštruktorom jogy, aby ste sa vyhli pozíciám, ktoré zaťažujú kolená. Sú to primárne tie pozície, pri ktorých musíte kľačať na zemi. 

  • Pilates: má veľmi prospešné účinky na správne držanie tela a pomáha chrániť kolená. 

  • Plávanie: pri zvolení správneho plaveckého štýlu (znak a voľný štýl) nespôsobíte škody na svojich kolenách a je výborné pre kardiovaskulárny systém. Dávajte si však pozor na príliš silné zábery nohami. 

  • Vodný aerobik: nadnášanie vo vode uľaví vašim kĺbom od záťaže, kým voda poskytuje dostatok odporu pre zaručenie viditeľných výsledkov cvičenia. 

  • Cvičenie so záťažou: posilňovanie svalov v okolí vašich kolien pomáha chrániť poškodené chrupavkové tkanivá od neustáleho trenia, ale iba v prípade, že je cvičenie primerane intenzívne a bez používania príliš ťažkých závaží. 

  • Tai-chi: pohyby vykonávané správnym a jemným spôsobom nevedú k prílišnému zaťaženiu chrupavkového tkaniva vo vašich kĺboch. 

  • Fyzioterapia: skúsený fyzioterapeut vám môže navrhnúť aktivity a tréning na mieru tak, aby posilnili alebo natiahli vaše svaly. 

Akýkoľvek šport sa rozhodnete skúsiť, uistite sa, že sa nepreťažujete. Udržiavanie zdravej telesnej hmotnosti znateľne znižuje záťaž na vaše kolenné kĺby. Ak bolesť pretrváva, obráťte sa na lekára alebo fyzioterapeuta. Chráňte vaše kĺby správne načasovaným užívaním produktov na ochranu chrupaviek dostupných v lekárňach, ktoré obsahujú glukozamín a chondroitín.

Možno vás bude zaujímať

15 tipov na zdravé kĺby
15 tipov na zdravé kĺby
Dodržiavanie týchto odporúčaní od raného veku môže výrazne predĺžiť zdravie vašich kĺbov.
 
Čítať viac
Cvičenie na posilnenie svalov
Cvičenie na posilnenie svalov
Posilnenie svalov je prospešné nielen pre vaše celkové zdravie, ale môže vám aj  pomôcť  zbaviť sa záťaže kĺbov. Čím väčšie a pevnejšie sú svaly okolo kĺbov, tým menšie je zaťaženie, ktoré musia kĺby prenášať.
Čítať viac
Buďte aktívni a vyhnite sa praskaniu a zraneniu kĺbov
Buďte aktívni a vyhnite sa praskaniu a zraneniu kĺbov
Každý vie, aké je cvičenie dôležité pri chudnutí a udržovaní zdravej telesnej hmotnosti. Neseďte celé dni len tak. Čím viac času trávite na gauči, tým vyššie je riziko vzniku problémov s kĺbmi. A čím menej cvičíte, tým sú vaše kĺby tuhšie.
Čítať viac
Poznáte tejpovacie pásky?
Poznáte tejpovacie pásky?
Na prestížnych športových akciách vidíme stále viac atlétov, ktorí nosia farebné pásky, ale mnoho ľudí stále ešte nevie, na čo vlastne slúžia. Tieto tejpovacie pásky používané lekármi fyzioterapeutmi zefektívňujú liečbu porúch pohybového aparátu, pokiaľ ich aplikuje skúsený odborník pomocou správnych techník.
Čítať viac
Poznáte cvičenie s uterákom?
Poznáte cvičenie s uterákom?
Všetko, čo potrebujete vedieť o cvičení s uterákom - časť prvá
Čítať viac
V čom je tajomstvo úspešného chudnutia?
V čom je tajomstvo úspešného chudnutia?
V dnešnej rušnej dobe ľudia hľadajú rýchle, lacné a efektné spôsoby chudnutia, ktoré im pomôžu dosiahnuť ideálne tvary. Ignorovať sa však nedajú ani fyziologické procesy, ktoré v tele prebiehajú, ani základné fakty o chudnutí.
Čítať viac
Jar je tu, čas vyjsť do záhradky!
Jar je tu, čas vyjsť do záhradky!
Či už je záhradkárstvo pre vás prácou alebo koníčkom, polovica obyvateľstva medzi 35 a 50 rokmi života zažíva pri aktivitách spojených so záhradkárstvom bolesť krížov, kolien alebo ramien. Najčastejšou príčinou takýchto bolestí je nadmerné zaťaženie kĺbov a chrbtice, ktoré sa týkajú viac ako jednej štvrtiny ľudí v tejto vekovej skupine.
Čítať viac
Aké športy sú pre vás vhodné, ak vás bolia kĺby?
Aké športy sú pre vás vhodné, ak vás bolia kĺby?
Mnoho ľudí dnes nanešťastie nedbá na dostatočnú ochranu svojich kĺbov pri športových aktivitách, čo často vedie k bolestiam kĺbov už v mladom veku.
Čítať viac
Pre mamičky s bolesťou krížov
Pre mamičky s bolesťou krížov
Pri tehotenstve sa neustále mení vaše držanie tela. Rozťahovanie lona vytvára tlak na panvové žily a svaly a hormóny uvoľňujú väzivá.
Čítať viac
Jar je tu, čas vyjsť do záhradky!
Jar je tu, čas vyjsť do záhradky!
Či už je záhradkárstvo pre vás prácou alebo koníčkom, polovica obyvateľstva medzi 35 a 50 rokmi života zažíva pri aktivitách spojených so záhradkárstvom bolesť krížov, kolien alebo ramien. Najčastejšou príčinou takýchto bolestí je nadmerné zaťaženie kĺbov a chrbtice, ktoré sa týkajú viac ako jednej štvrtiny ľudí v tejto vekovej skupine.
Čítať viac
Klimatizácia a bolesť kĺbov
Klimatizácia a bolesť kĺbov
Leto a prívaly tepla sú už skoro tu. Vysoké teploty prinášajú množstvo nepohodlných situácií: necítite sa dobre, nemôžete sa sústrediť na prácu, nedokážete rozmýšľať.
Čítať viac